ارزیابی شایستگی دانشجو معلمان/کلید تحول نظام آموزشی کشور

ارزیابی شایستگی دانشجو معلمان

کلید تحول نظام آموزشی کشور

در جلسه‌ای که به منظور تشریح فرآیند ارزیابی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، به اهمیت نظام تعلیم و تربیت در تحولات کشور اشاره کرد و گفت: انتخاب دانشجو معلمان و معلمان، نقشی کلیدی در تحول نظام آموزشی کشور دارد. وی افزود که این نظام با توجه به دو فاکتور اصلی، یعنی فرآیندهای تربیت و کیفیت ورودی‌ها، می‌تواند به بهبود خروجی‌های تربیت معلم کمک کند.

انتخاب حدود ۲۷  هزار نفراز بین ۴۸۰ هزار نفر
ابراهیمی با اشاره به اینکه ورودی‌های تربیت معلم از میان متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان انتخاب می‌شوند، توضیح داد: «امسال از حدود ۴۸۰ هزار داوطلب، در مرحله نخست، سه برابر ظرفیت یعنی حدود ۷۲ هزار و ۳۹۵ نفر معرفشی شدند و در نهایت حدود ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر انتخاب خواهند شد.»
وی همچنین به طراحی و اعتبارسنجی مدل‌های شایستگی ورود به حرفه معلمی اشاره کرد و گفت: «ابزارها و تمرین‌هایی برای ارزیابی داوطلبان تدوین شده و در کانون‌های ارزیابی به مرحله اجرا در می‌آید.» این ارزیابی‌ها به شناسایی شایستگی‌های داوطلبان کمک می‌کند تا یک سوم از متقاضیان انتخاب شوند.مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا نظریان، نیز در این جلسه با بیان اینکه تعامل بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش استان به بالاترین سطح خود رسیده، افزود: «ما هم‌راستا با سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش، در حال ایجاد زیرساخت‌هایی هستیم که بتوانند فرآیند تربیت معلمان را اثربخش‌تر و متناسب با نیازهای آموزشی روز جامعه طراحی و اجرا کنند.»

پناهی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، در ادامه به فرآیند مصاحبه ۴ هزار دانشجو معلم اشاره کرد و گفت: «این آمار نسبت به سال گذشته هزار نفر کاهش یافته است.» وی تصریح کرد که از بین این ۴ هزار نفر، حدود دو هزار نفر برای معلمی انتخاب می‌شوند.
انگیزه وعلاقه دوفاکتور اساسی انتخاب
پناهی با اشاره به معیارهای اصلی مصاحبه دانشجویان فرهنگیان اضافه کرد: «انگیزه و علاقه به کار معلمی مورد توجه ویژه داوران و ارزیابان است، زیرا انگیزه در موفقیت معلم از اهمیت بالایی برخوردار است.» اولویت دوم استعداد معلمی است، زیرا این استعداد در همه افراد وجود ندارد و افراد باید حوصله و توانایی و استعداد بالایی داشته باشند. وی به‌گزینی را اولویت سوم در فرآیند گزینش معلمان دانست و افزود: «ممکن است هر دو نفر انگیزه و استعداد معلمی را داشته باشند و باید در فرآیند به‌گزینی افراد در اولویت نسبت به یکدیگر قرار بگیرند.» همچنین توانایی روحی و جسمی اولویت چهارم دانشگاه فرهنگیان برای گزینش است.
بازآموزی حدود  سه هزارنفر ارزیاب حرفه ای
ابراهیمی تأکید کرد که ارزیابان به خوبی آموزش دیده‌اند و حدود سه هزار ارزیاب برای این دوره بازآموزی شده‌اند. همچنین در سراسر کشور ۱۴۸ کانون فعال در هر روز فعالیت خواهند داشت و در کل دوره ارزیابی، ۲۲۴۵ کانون به کار خود ادامه خواهند داد.

پناهی همچنین بیان کرد: «ارزیابی شایستگی معلمی همزمان با بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش معرفی‌شدگان سه برابر ظرفیت انجام می‌شود.»
وی با اشاره به هماهنگی‌های انجام‌شده با هسته گزینش استان برای تسریع در فرآیند ارزیابی، ابراز داشت: «نظارت لازم از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش استان انجام می‌شود تا نتایج ارزیابی شایستگی معلمی به نحو مطلوب به سرانجام برسد.»
وی همچنین به استفاده از ۱۷۰ تست روانشناسی برای ارزیابی سلامت روحی داوطلبان اشاره کرد و گفت: «این تست‌ها به صورت کامل روان‌سنجی منتخبین را در برمی گیرد.
دو سال کارورزی دانشجویان پس از فارغ التحصیلی
در پایان، ابراهیمی به زمان ورود افراد معرفی شده به دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «این افراد از اول تا ۱۵ مهرماه هر سال وارد دانشگاه می‌شوند و به مدت ۴ سال تحت آموزش و تربیت قرار می‌گیرند.» همچنین از سال دوم به بعد، کارورزی‌ها آغاز می‌شود و این افراد تجربه‌های عملی معلمی را کسب خواهند کرد.

لینک کوتاه مطلب:https://parsianemrooz.ir/?p=3672&preview=true

آخرین اخبار

دسته بندی خبر ها
بارگذاری مقاله بعدی...
جستجو
در حال بارگذاری

ورود در 3 ثانیه...

ثبت‌نام در 3 ثانیه...