
ساخت خط۲ مترو اصفهان، پیشبینی میشود تا اواخر سال جاری (۱۴۰۳) یا اوایل سال آینده حداقل چهار ایستگاه خط مترو به بهره برداری برسد.
عباس نریمانی، معاون اداری، مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری اصفهان گفت: خط دو با هزینه ای بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ساخته میشود. تأمین آن برای مدیریت شهری سخت است، اما همه تلاش می کنند تا این اتفاق مهم رخ دهد.
نریمانی، با اشاره به مزیت های تکمیل پروژه قطار شهری اصفهان، اظهار داشت:
سازمان قطار شهری با توجه به اینکه هدف بسیار بزرگی را در رابطه با تأمین حملونقل عمومی پاک برای شهروندان در پیش دارد،
ازسال ۱۳۸۰ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر خط یک بهرهبرداری میشود،
امیدوارم بتوانیم هرچه سریعتر شرایط بهتری را برای تأمین واگن خط یک فراهم کنیم و سرفاصلهها را به حداقل زمان ممکن برسانیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای توسعه ناوگان ریلی شهر اصفهان فعالیت خط دو از سال ۱۳۹۵ شروع شد.
درحال حاضر در حدود ۱۸ کیلومتر تونل و ۱۶ خط پیمانکاران فعال هستند، میافزاید:
پیشبینی میشود تا اواخر سال جاری (۱۴۰۳) یا اوایل سال آینده حداقل چهار ایستگاه خط مترو،
با همکاری و تلاش همکارانم در سازمان قطار شهری و حمایتهای مدیریت شهری، استانداری و شهردار به بهرهبرداری برسانیم.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه کل هزینهای که تاکنون برای خط دو صرف شده است،
بالغ بر ۵,۳۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۶۳ میلیارد تومان توسط دولت تأمین شده است، اظهار میکند:
برای پیشبرد اهداف بیشترین منابع از طریق انتشار اوراق مشارکت تأمین میشود
تاکنون ۳,۴۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بابت خط دو توسط شهرداری با وجود هزینههای بالایی که دارد
فعالیتهای زیاد برای انتشار، محقق شد و یکی از دلایل تسریع روند کار در خط دو تأمین منابع از طریق اوراق مشارکت بوده است که در آینده با مبالغ بیشتر ادامه خواهد داشت.
“ساخت خط۲ مترو اصفهان”
مدیریت شهری تمامقد در اختیار تأمین منابع و توسعه ریلی شهر است
آقای نریمانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان حدود ۱,۸۵۰ میلیارد تومان از ۵,۳۰۰ میلیارد تومان را به مجموعه کمک کرد.
رقم قابل توجهی است، ادامه میدهد:
به نسبت کمکهایی که به خط یک در سالهای گذشته انجام شده بود قابل قیاس نیست، مدیریت شهری تمامقد در اختیار تأمین منابع و توسعه ریلی شهر است.
وی-با بیان اینکه برآورد هزینهای که در رابطه با ساخت خط دو صورت گرفته
به غیر از هزینه تجهیزات بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان پیشبینی میشود، تصریح میکند:
یک قرارداد ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا برای تأمین تجهیزات منعقد شد
باتوجه به نرخ کنونی ارز حدود ۳۰ همت برآورد میشود،
درحقیقت خط دو با هزینهای بالغ بر ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ساخته میشود که تأمین آن برای مدیریت شهری سخت است،
اما همه تلاش میکنند تا این اتفاق مهم رخ دهد.
معاون اداری، مالی و پشتیبانی سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه برای سال جاری ۲,۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تأمین میکنیم
ظرفیت بسیار خوبی را برای پیشرفت کار اجرایی فراهم میکند، میگوید:
برای سال آینده نیز حدود ۵,۸۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده است
از طریق اعمال در بودجه سال ۱۴۰۴ بتوانیم آن مبلغ را تأمین کنیم و زودتر از موعد پیشبینی شده به اهداف برسیم.
نریمانی خاطرنشان میکند:
ازشش همتی که در بودجه شهرداری برای مترو اعلام شده است،
۲.۶ همت از طریق اوراق مشارکت و باقیمانده آن از طریق روشهای مختلف از جمله:
تسهیلات، واگذاری املاک بهطور شرکت در مزایده توسط پیمانکاران و موارد دیگر است،
درنهایت شهرداری پیگیر است تا در کمترین زمان ممکن این شش همت تأمین شود،
شاید برای نخستین بار در اصفهان باشد که بعضی روشهای تأمین مالی محقق میشود،
تسریع در تأمین منابع، هزینهها را کاهش میدهد و موجب تسریع در بهرهبرداری میشود.
*******
گامهای استوار بهارستان به سوی توسعه ای هوشمند و پایدار از رویا تا واقعیت
مدیریت شهری بهارستان در دوره محمد مهدی فردوسی،
نمونهای برجسته از تعامل سازنده با رسانهها را به نمایش گذاشته است
تا گام های استوار بهارستان به سوی توسعه ای پایدار با شفافیت بیشتری اطلاع رسانی شود.
نشست خبری اخیر به مناسبت روز خبرنگار، نه تنها فرصتی برای تجلیل از اصحاب رسانه بود،
بلکه نشاندهنده تعهد شهرداری به شفافیت و ارائه اطلاعات صحیح بود.