سردبیرصنعت, پیشنهاد سردبیر, جامعه, بازار خودرو1 ماه پیش8 بازدید
سلامتیان در آغاز سخنانش، به ریشههای مستحکم هلدینگ خود بازگشت:
«فعالیت رسمی ما از سال ۱۳۳۷، با همکاری نزدیک با “جنرال موتورز” آمریکا، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی جهان، آغاز شد.»
او با یادآوری این نکته که هلدینگ سلامتیان امروز به عنوان یکی از قدرتمندترین و مستقلترین مجموعههای خودرویی کشور شناخته میشود، افزود:
«پس از انقلاب نیز، با همراهی با خودروسازان بزرگ داخلی نظیر سایپا، ایرانخودرو و پارسخودرو، به راه خود در مسیر تولید و ارائه خدمات ادامه دادیم.»
وی با اشاره به گستردگی فعالیتهای کنونی هلدینگ، اظهار داشت:
«با بیش از ۸ شعبه فعال در سراسر کشور و همکاری با ۱۱ برند برجسته داخلی و بینالمللی،
از جمله مدیران خودرو، اممکس خودرو، هرمس خودرو و آریان خودرو پارس، حضور پر رنگی در بازار داریم.»
مدیر هلدینگ سلامتیان خودرو به تحولات چشمگیر بازار داخلی پرداخت و گفت:
«صنعت خودروی کشور در آستانه دگرگونیهای بنیادین است.
رشد تولید خودروهای چینی در کشور، که از مرز ۱۱۰ هزار دستگاه فراتر رفته، نشاندهنده گرایش فزاینده مصرفکنندگان ایرانی به سمت تنوع، کیفیت و آپشنهای مدرن است.»
وی با تحسین رویکرد “مدیران خودرو” در عرضه بیش از ۲۰ مدل محصول جدید، این شرکت را پیشتاز رقابت در بخش خودروهای چینی دانست.
سلامتیان، خدمات پس از فروش را “ستون فقرات” هر برند موفق توصیف کرد:
«در هلدینگ سلامتیان، خدمات پس از فروش تنها یک بخش جانبی نیست، بلکه یکی از مؤلفههای کلیدی قوت ماست.
مرکز بزرگ ما در خیابان امام خمینی تهران، سالهاست که با استانداردهای حرفهای، به مشتریان وفادارانه خدمات ارائه میدهد.»
اما این مسیر بی مخاطره نیست.
وی به صراحت به چالشهای ناشی از تحریمهای بینالمللی بر واردات خودرو و خدمات پس از فروش اشاره کرد:
«تحریمها محدودیتهای جدی را بر واردات کالا و خدمات تحمیل کرده است،
از ممنوعیتهای مستقیم بر برندها گرفته تا موانع بانکی در معاملات بینالمللی.»
سلامتیان تأمین قطعات یدکی را یکی از بزرگترین این چالشها دانست:
«در شرایط تحریم، دسترسی به قطعات یدکی از تولیدکنندگان خارجی به شدت دشوار شده که مستقیماً بر کیفیت خدمات پس از فروش تأثیر میگذارد و رضایت مشتریان را به خطر میاندازد.»
او تأکید کرد که تداوم واردات و خدمات پس از فروش در این شرایط نیازمند برنامهریزی دقیق و تصمیمگیریهای استراتژیک از سوی دولت و بخش خصوصی است.
وی همچنین به نقش تحریمها در افزایش قیمت قطعات و در نتیجه، خودرو اشاره کرد که نتیجه ناتوانی خودروسازان در تأمین ارز است.
سلامتیان در ادامه به راهکارهای نوآورانهای برای دور زدن محدودیتها اشاره کرد: «در شرایطی که بسیاری از راههای رسمی مسدود شدهاند،
کشور امارات متحده عربی نقشی حیاتی در تأمین قطعات خودرو ایفا کرده و این همکاری برای بقای تولیدکنندگان داخلی بسیار ضروری بوده است.»
او همچنین از روند جدید “تهاتر” فلزات بدلی توسط برخی خودروسازان داخلی در ازای واردات قطعات یا تجهیزات صنعتی پرده برداشت و آن را به عنوان یک راهکار مؤثر در شرایط تحریم توصیف کرد.
مدیر هلدینگ سلامتیان خودرو به نیاز بازار به خودروهای اقتصادی اشاره کرد و خبر خوشی را در این زمینه اعلام کرد:
«اخیراً شرکت سایپا مذاکرات موفقی با یک خودروساز هندی برای واردات یا تولید مشترک خودروهای ارزانقیمت و مناسب مصرفکننده ایرانی داشته است.»
در پایان، سلامتیان راهکارهایی را برای گذر از وضعیت فعلی پیشنهاد داد:
«اصلاح دیدگاه کلان به صنعت خودرو، حمایت بیدریغ از تولید ملی، ایجاد ثبات در سیاستهای ارزی، کاهش دخالتهای بیرونی در فرآیند قیمتگذاری و بازنگری در تعرفهها،
اقداماتی هستند که میتوانند بازار را به سمت پایداری و ثبات رهنمون سازند.»
این نشست خبری، آینهای تمامنما از تلاشهای بیوقفه صنعت خودروی ایران برای بقا و پیشرفت در میانه طوفانها بود؛
تلاشی که با مدیریت هوشمندانه و برنامهریزی دقیق، میتواند چالشها را به فرصت تبدیل کند.