سردبیرمدیریت شهری, اجتماع1 ماه پیش4 بازدید
او خاطرنشان کرد که عملکرد چهار سال گذشته شهرداری ترکیبی از نظر شهردار، شورای شهر و سازمان نوسازی است
رویکردی پیشرو در حوزه حفاظت از بافت تاریخی محسوب میشود.
به گفته ایزدخواستی،
سرمایهگذاریهای قابل توجه در محوطههای باستانشناسی مانند گذر کمر زرین،
نشانهای از تغییر نگاه مدیریتی به بافت تاریخی اصفهان است که به دنبال افزایش سرمایهگذاری و ارتقای کیفیت حفاظت در این عرصه میباشد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان
درپاسخ به پرسشی درباره وضعیت نامناسب برخی بناها و محلات تاریخی مانند خانههای ابواسحاقیه، پلهای تاریخی و میدان نقش جهان، تاکید کرد:
حفاظت از این بناها تنها بر عهده شهرداری نیست بلکه نقش اصلی متوجه نهادهای ملی مانند سازمان میراث فرهنگی است.
وی گفت: شهرداری اصفهان تنها یک حلقه از زنجیره حفاظت است و متأسفانه دستگاههای دیگر در ایفای نقش خود کمتر فعال بودهاند.
ایزدخواستی افزود:
بودجههای حفظ آثار ملی باید به سمت این بناها هدایت شود اما متأسفانه هزینههای حفاظت به صورت ناعادلانه بر دوش شهرداری قرار گرفته است.
ایزدخواستی درباره محدودیتهای منابع و اعتبارات شهرداری اظهار کرد:
هزینههای اداره شهر بسیار زیاد و منابع آن عمدتاً از عوارض شهروندان تامین میشود،
بنابراین فشار مالی بر شهرداری بالا است. در مقابل، بسیاری از وظایف حفاظت بر دوش دستگاههای دیگر است که متأسفانه مشارکت کافی از سوی آنها دیده نمیشود.
وی به نقش اداره کل اوقاف اصفهان در حفاظت از بناهای تاریخی تحت مالکیت خود اشاره کرد و افزود:
بسیاری از نفائس میراثی این شهر به اوقاف تعلق دارد که با تغییر مدیریت استان که در این دستگاه ایجاد شده امیدهای زیادی داریم حفاظت و مرمت این آثار در دستور کار این دستگاه قرار گیرد.
درهمین راستا، مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان پیشنهاد داد:
دستگاههای حاکمیتی باید مسئولیت خود را بپذیرند و بخش خصوصی، به ویژه صنایع آلاینده، باید در حفاظت از بافت تاریخی مشارکت مالی داشته باشند.
درخصوص انتقادهایی درباره طولانی شدن برخی پروژههای مرمتی شهرداری اصفهان و گلایه مند بودن شهروندان نسبت به این موضوع همچون پروژه فاز نخست گذر کمرزرین توضیح داد:
نمیتوان در کشور ماروژهها را با استانداردهای کشورهای توسعهیافته مقایسه کرد.
اگر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی نزدیک به ۴۰ سال طول کشیده را در نظر بگیریم، شهرداری در همین مدت صدها پروژه مرمتی را به پایان رسانده است.
ایزدخواستی افزود: برخی تأخیرها ناشی از نقش دیگر دستگاههای خدماترسان مانند آب، برق و گاز است که باید سرعت عمل بهتری در اجرای پروژهها ایجاد شود.
وی همچنین اشاره کرد:
پروژههای کفسازی معابر تاریخی، معمولا زمان بیشتری میطلبد اما شهرداری تمام تلاش خود را برای کاهش زمان انجام داده است.
مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان درباره اختیار خود گفت:
با وجود افزایش حساسیت شهرداران مناطق نسبت به بافت تاریخی از ۲۰ سال پیش،
هنوز برخی پروژهها بدون هماهنگی کافی با بافت تاریخی اجرا میشود که بخشی ناشی از عدم اطلاع و اشتباه است.
وی تصریح کرد:
شورای_سیاستگذاری طرحهای عمرانی شهرداری پروژههای مخرب را رد میکند و شورای اسلامی شهر نیز برخورد جدی با آنها دارد.
ایزدخواستی درباره اقدام به تخریب در فاز دوم گذر تاریخی کمرزرین اظهار کرد:
شهرداری در این زمینه نقشی نداشته و مشکلات بیشتر ناشی از خطای بخش خصوصی بوده است و قبل از اینکه تخریبی صورت بگیرد، کار متوقف شده بود.
وی عملکرد شورای عالی بافت تاریخی را مثبت ارزیابی کرد و گفت:
این شورا به ریاست شهردار و با حضور مدیران ارشد شهرداری و دستگاههای مرتبط چهار سال پیش به پیشنهاد سازمان نوسازی و موافقت شهردار محترم تشکیل شد
تاکنون بیش از ۴۰ جلسه داشته و تصمیمات مهمی برای حفاظت از بافت اتخاذ کرده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی وبهسازی شهر اصفهان ادامه داد:
اگر پروژهای برای بافت تاریخی مخرب تشخیص داده شود، اصلاح یا متوقف می شود.