همکاری فولاد مبارکه و راه آهن: گامی برای تقویت حمل ونقل ریلی و ارتقای تولید

حمل‌ونقل ریلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه پایدار، نقشی کلیدی در کاهش هزینه‌ها و افزایش رقابت‌پذیری صنایع بزرگ مانند فولاد ایفا می‌کند. بازدید مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از شرکت فولاد مبارکه، نقطه عطفی در همکاری‌های میان این دو نهاد به‌شمار می‌آید. در این بازدید، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن، و محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی برای تأمین مواد اولیه و جابه‌جایی محصولات فولادی تأکید کردند.جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در بازدید از شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در بازدید امروز از خطوط تولید این شرکت و جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل و مدیران فولاد مبارکه، راهکارهای گسترش همکاری‌های دوجانبه بررسی و تصمیمات مؤثری اتخاذ شد. وی افزود: تسهیل حمل‌ونقل ریلی مواد اولیه و محصولات فولادی و حل مسائل مرتبط از اهداف اصلی این دیدار بود.ذاکری تصریح کرد: این اقدامات می‌تواند به افزایش تولید فولاد مبارکه و رفع مشکلات حمل‌ونقل بار از مناطقی مانند سنگان و چادرملو کمک شایانی کند. او با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر فولاد مبارکه در حوزه تولید و بهره‌وری انرژی‌های تجدیدپذیر، از تلاش‌های راه‌آهن برای بهبود شرایط حمل‌ونقل ریلی این شرکت خبر داد.

نقش محوری حملونقل در اقتصادی بودن صنعت فولاد

 

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در این بازدید گفت:

صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی کشور، نیازمند زیرساخت‌های حمل‌ونقل قوی، به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی است.

وی افزود: برای تولید هر تن فولاد، نیاز به جابه‌جایی حداقل سه برابر مواد اولیه و محصولات وجود دارد که این موضوع اهمیت توسعه زیرساخت‌های ریلی و دریایی را دوچندان می‌کند.طیب‌نیا با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در صنعت فولاد طی سه دهه گذشته گفت: چالش‌های ناترازی انرژی در حوزه برق و گاز طی سال‌های اخیر از مشکلات حمل‌ونقل پیشی گرفته است. اما امروز فرصتی فراهم شده تا طی دو تا سه سال آینده، زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی بهبود یابد.وی تأکید کرد: در گذشته بیش از ۹۰ درصد حمل مواد اولیه و محصولات فولاد مبارکه از طریق ریل انجام می‌شد، اما این رقم اکنون به ۵۰ درصد کاهش یافته است. خوشبختانه، توافقات امروز با شرکت راه‌آهن برای افزایش سهم حمل ریلی می‌تواند ما را در کوتاه‌مدت به استانداردهای مطلوب بازگرداند.

حملونقل ریلی، شاهکلید توسعه پایدار صنعت فولاد

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در بازدید از شرکت فولاد مبارکه، ضمن اشاره به اهمیت گسترش همکاری‌های دوجانبه بین این دو مجموعه، گفت: این بازدید فرصتی ارزشمند برای بررسی دقیق‌تر ظرفیت‌های فولاد مبارکه و شناسایی راهکارهای افزایش تعاملات در حوزه حمل‌ونقل ریلی بود. در جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل و مدیران فولاد مبارکه، تصمیمات مهمی برای تسهیل در جابه‌جایی مواد اولیه و محصولات این شرکت اتخاذ شد.وی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف این همکاری، حل مشکلات حمل‌ونقل ریلی و تسریع در فرایندهای جابه‌جایی بار است، افزود: خوشبختانه این نشست منجر به تصمیماتی شد که می‌تواند به افزایش تولید فولاد مبارکه و همچنین کاهش مشکلات حمل‌ونقل بار از مبادی کلیدی نظیر سنگان و چادرملو کمک کند.ذاکری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده فولاد مبارکه در حوزه تولید و بهره‌وری انرژی‌های تجدیدپذیر، تصریح کرد: فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور، نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می‌کند. از این رو، تلاش خواهیم کرد تا شرایط حمل‌ونقل ریلی این شرکت بهبود یابد و نیازهای آن در این حوزه با دقت بیشتری تأمین شود.

حملونقل، نیروی محرکه رقابتپذیری صنعت فولاد است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در این بازدید با تأکید بر اهمیت حمل‌ونقل در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، گفت: فولاد یکی از صنایع مادر و استراتژیک کشور است که رقابت‌پذیری آن به هزینه‌های حمل‌ونقل وابسته است. برای تولید هر تن فولاد، جابه‌جایی حداقل سه برابر مواد اولیه و محصول موردنیاز است. این موضوع ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و دریایی را به‌وضوح نشان می‌دهد.وی با اشاره به اینکه طی سه دهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در صنعت فولاد انجام شده، اظهار کرد: امروز صنعت فولاد به یکی از نقاط قوت اقتصادی کشور تبدیل شده است. اما برای تداوم این روند، باید چالش‌های موجود در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل برطرف شود.

فرصتی برای بازسازی و توسعه زیرساختها

طیب‌نیا همچنین به چالش‌های ناترازی انرژی در حوزه برق و گاز اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، این چالش‌ها از مشکلات حمل‌ونقل پیشی گرفته‌اند. اما اکنون فرصتی فراهم شده تا با برنامه‌ریزی صحیح و همکاری نهادهای مسئول، طی دو تا سه سال آینده، این چالش‌ها را مدیریت کرده و زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی را تقویت کنیم.وی ادامه داد: در گذشته بیش از ۹۰ درصد حمل مواد اولیه و محصولات فولاد مبارکه از طریق ریل انجام می‌شد، اما امروز این رقم به ۵۰ درصد کاهش یافته است. در جلسه مشترک با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، توافقات مفیدی برای بازگرداندن این سهم به ارقام استاندارد انجام شد و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها در کوتاه‌مدت شاهد بهبود چشمگیر باشیم.

نقش کلیدی دولت در اصلاح مسیر حملونقل ریلی

طیب‌نیا با قدردانی از تلاش‌های دولت و شرکت راه‌آهن برای ایجاد اصلاحات در حوزه حمل‌ونقل گفت: عزم جدی دولت در این زمینه نویدبخش آینده‌ای روشن برای صنایع مادر مانند فولاد است. قطعاً موفقیت‌های آینده صنعت فولاد، مرهون اقداماتی است که امروز در حوزه حمل‌ونقل ریلی و دریایی انجام می‌شود.وی با اشاره به کاهش سهم حمل‌ونقل ریلی در سال‌های اخیر، تصریح کرد: با اجرای توافقات امروز و برنامه‌ریزی‌های مشترک، می‌توانیم این روند نزولی را متوقف کرده و شرایط بهتری را برای حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات فراهم کنیم.این همکاری استراتژیک میان فولاد مبارکه و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، گامی مؤثر در راستای توسعه پایدار صنعت فولاد، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شود. با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و ایجاد زیرساخت‌های جدید، می‌توان افق‌های روشنی را برای این صنعت ترسیم کرد.

لینک کوتاه: https://parsianemrooz.ir/1403/10/20

 

 

آخرین اخبار

دسته بندی خبر ها
بارگذاری مقاله بعدی...
جستجو
در حال بارگذاری

ورود در 3 ثانیه...

ثبت‌نام در 3 ثانیه...