سفرهای میان شهری با اتوبوس، یکی از رایجترین و پرطرفدارترین روشهای سفر در ایران و جهان است که نسبت به دیگر روشهای سفر مزایای قابل توجهی دارد. سفر های طولانی با اتوبوس بنابر مسافت، در بسیاری از موارد نسبت به خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی یا ریلی مقرون به صرفهتر است و همین ویژگی آن است که سبب محبوبیت بالای آن شده است. سفر با اتوبوس مورد علاقه تمامی اقشار جامعه است و نمیتوان آن را در ردیف سفرهای لوکس و گرانقیمت قرار داد.
البته بسیاری از افرادی که عجله دارند نسبت به توان مالی خود، سفر با هواپیما، تاکسی و خودروهای شخصی را ترجیح میدهند که هر کدام مزایا و معایب خود را نیز دارند. ما قصد داریم تا از زوایای مختلف به سفر های طولانی با اتوبوس اعم از معمولی و VIP آن بپردازیم ضمنا ما بهترین راهکارها را برای داشتن سفری راحت و آسان با اتوبوس به شما پیشنهاد میکنیم. پس اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری درباره اتوبوسهای میانشهری کسب کنید، در ادامه با ما در پته همراه شوید.
نگاهی کوتاه بر تاریخچه اتوبوس و ورود اولین اتوبوسها به ایران
پیش از آنکه به تاریخچه ورود اولین اتوبوسها به ایران بپردازیم، بهتر است این را بدانید که اولین اتوبوسهای مسافربری در جهان، در سال ۱۸۲۰ میلادی ساخته شدند. البته تفاوتی که اتوبوسهای اولیه با اتوبوسهای مدرن داشتند، در واقع واگنهایی بودند که با استفاده از اسبها حرکت می کردند. اما سالها بعد در سال ۱۹۰۵ میلادی اولین اتوبوسهای موتوردار طراحی و تولید شدند. در سال ۱۹۲۰ میلادی این اتوبوسها با پیشرفت چشمگیری همراه شدند و به تایرهای (لاستیکهای) بالنی مجهز شدند. در سال ۱۹۳۶ میلادی باز هم صنعت خودروسازی تحول گستردهای کرد و اولین موتور دیزلی ساخته شد و به مرور در اتوبوسها مورد استفاده قرار گرفتند.
اما درباره ورود اولین اتوبوس به ایران، باید گفت که اولین اتوبوس در دوره قاجاریه و حکومت مظفرالدین شاه، پنجمین شاه از تبار قاجار و فرزند ناصرالدین شاه وارد ایران شده است. سعدالدوله وزیر تجارت وقت مامور وارد کردن اولین اتوبوس از کشور بلژیک به ایران بوده است. این اتوبوس توسط یک تاجر بوشهری بنام معینالتجار خریداری شد و در شهر رشت شروع به کار و کسب درآمد کرد.
در زمان ورود اولین اتوبوس به ایران، وضعیت سیاسی پایتخت نابسامان بوده است و جنبش مشروطه در صدد پیروزی بوده است. اما پس از فروکش کردن اوضاع، اتوبوس بلژیکی معینالتجار به شهر تهران وارد شده است و مردم تهران فقط با پرداخت سه شاهی در شهر جابجا میشدند.
لینک کوتاه: https://parsianemrooz.ir/1403/05/26/
مهندس مجید کارگر
سهام دار شرکت میهن نور
مالک شرکت اژانس مسافرتی سپهر
مالک ۳۰دستگاه اتوبوس در خط های مختلف بین شهری