سردبیربازار, بازار خودرو, خودرو داخلی1 سال پیش2 بازدید
یک متخصص خودرو در عکس العمل به بیانات وزیر صمت بر طبق ارتقا قابلدقت عرضه خودرو و کاهش بها آن در بعدی مجاورت اظهار کرد: ارتقاء ساخت زمانی به کاهش ارزش منتهی میگردد که بازار خودرو انحصاری نباشد، از نوسان ارزش دلار اثر نپذیرد، روش عرضه خودرو بر طبق شانس و قرعهکشی نباشد و اقتصاد بزرگ مملکت ثبات داشته باشد.
اخیراً، وزیر صنعت، عباس علیآبادی، اعلام کرد که افزایش عرضه خودرو در کشور در آینده نزدیک قابل پیشبینی است. این افزایش به حدی است که خودروسازان برای تشویق مردم به خرید خودرو، وامهایی ارائه میدهند. او همچنین توصیه کرده است که مردم خودرو را به عنوان یک سرمایهگذاری نخرند زیرا ممکن است آسیب ببینند.
مرتضوی مصطفوی، کارشناس خودرو، به این اظهارات وزیر صنعت واکنش نشان داده و اعلام کرده است که بازار خودرو در ایران یک بازار دلاری است و نوسانات قیمت دلار همواره بر این بازار تأثیر میگذارد. او همچنین بیان کرده است که مشکلات بازار خودرو از سوی عرضه نیست و افزایش عرضه تنها نمیتواند این مشکلات را حل کند، بلکه چالشها از سوی تقاضا برمیآید.
وی افزود: در بازار خودروی ایران، ۷۰ درصد متقاضیان توسط دلالان تشکیل شدهاند که به نگاه مصرفی ندارند. این افراد، زمانی که قیمت خودروها در ایران به دلار وابسته است و افزایش قیمت دلار پیشبینی میشود، در این بازار سرمایهگذاری میکنند. همچنین، خودروسازان ایران با مشکلات تامین مالی و قطعه روبهرو هستند. آیا قرار است آمار تولید خودروهای ناقص را هم به نام خودروهای کامل ثبت کنند؟ تولید چند هزار خودرو ناقص نشاندهنده مشکلات زیادی است که در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد.
این کارشناس بیان کرد: اگر حتی تولید خودرو افزایش یابد، این افزایش ممکن است منجر به کاهش قیمت شود، اما شرایطی باید برآورده شود. این شرایط شامل عدم انحصار بازار خودرو، عدم تأثیر نوسان قیمت دلار، عرضه خودرو بر اساس شانس و قرعهکشی نباشد و اقتصاد کلان کشور استوار باشد. اگر این شرایط فراهم نباشد، حتی با افزایش تولید، بازار همچنان نیاز به خودرو دارد و افرادی که به دنبال سود و سفتهبازی هستند، باعث افزایش قیمت میشوند.
لینک کوتاه: https://parsianemrooz.ir/2024/07/08